Homepage > Documenten > Harenkarstival Project

Muziek- en theaterfestival met composities van Frans Absil

"Harenkarstival": Een overzicht van het Harenkarspel 2008 Muziek en Theater Project

Harenkarstival logo Deze pagina bevat een overzicht (met de voortgang en productiedetails) van het Harenkarspel 2008 Muziek en Theater Project, uitgevoerd op 5-8 juni 2008 in Warmenhuizen (Harenkarspel, Noord-Holland). Ik was bij dat project betrokken als lid van het projectmanagement team en als componist. [English >>]

Het Harenkarstival project won een prijs in de 11de ronde van "Kern met Pit", een nationale wedstrijd op het gebied van sociale en culturele initiatieven in buurten en dorpen.



Projectbeschrijving

Orkest o.l.v. Ton v.d. Kieft (1/06/08, foto: Nico Komen) Het Harenkarstival Project is een muziek- en theaterfestival, dat plaatsvond in Harenkarspel, Noord-Holland. Diverse kunstvormen, zoals muziek, theater, dans en film werden gecombineerd in een indrukwekkende show met speciaal gecomponeerde muziek. In een gevarieerd totaalprogramma passeerden historie, bedrijvigheid, sociale en culturele thema's de revue. Na bijna twee jaar voorbereiding namen meer dan honderd uitvoerders deel aan een serie concerten op een groot podium, ondersteund door professionele geluids-, licht en filmprojectietechniek. Het project vroeg om indrukwekkende logistiek en om een bijdrage van vele vrijwilligers uit de lokale gemeenschap.

Filmmuziek (7/06/08, foto: Nico Komen) De eerste brainstormsessies vonden plaats in 2005. In 2006 werd een projectmanagement-team gevormd en werd de medewerking van een aantal plaatselijke muziekensembles en toneelverenigingen verzekerd. De muzikale leiding was in handen van dirigent Ton van de Kieft. Met de garantstelling van Ger Beemsterboer, directeur van Bejo Zaden in Warmenhuizen, kon het project in 2006 serieus aangepakt worden.



Het componeren van de muziek

Nancy Benschop leidt haar dansgroep en Chris Mul het kinderkoor (1/06/08, foto: Nico Komen) Als uitgangspunt diende mijn totaalprogramma voor dit evenement. In 2007 werd de muziek geschreven in een tempo van ruwweg één stuk per maand. De instrumentatie bestond uit diverse combinaties van een harmonie-orkest, instrumentale solisten, kamerkoor, kinderkoor, popgroep, draaiorgel en geluidseffecten. Een aantal beroepsmusici (uit het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Metropole Orkest en free-lancers) vormde de ritmesectie en bezette essentiële posities in het orkest.

Toneelvereniging Spot'70 (1/06/08, foto: Nico Komen) Deze productie vroeg om een uiteenlopende stijlmix: een aantal korte symfonische gedichten illustreerde historische aspecten (de strijd tegen het water, oorlog en conflict). Populaire muziek werd gebruikt voor de sociale en culturele thema's: een Latin medley, rhythm & blues, volksmuziek en rock. Sommige stukken vroegen om een uitdagende gelaagdheid, regie en zorgvuldig getimede uitvoering. Zo combineerde het nummer over de dorpskermis een orkest met kamer- en kinderkoor, draaiorgel en geluidseffecten. Voor de vijf kerkorgels werd een koraalthema met variaties geschreven, waarbij elke variatie afgestemd was op de karakteristieken van het orgel en de akoestiek in de dorpskerk. De variaties werden afzonderlijk opgenomen en dan gecombineerd tot één audio track. Die werd over de zaalversterking afgespeeld, met videoprojectie van de kerken en een op het toneel gezongen inleiding en coda door het kamerkoor. Na de opname van de ironische 'mockumentary' in zwart-wit over de dorpsgemeenschap medio 2007 werd passende filmmuziek geschreven, die later live werd uitgevoerd tijdens de film.

Radio Noord-Holland reporter Bart Breukel in de uitzending (6/06/08, foto: Trudie de Groot) Een Weblog hield betrokkenen op de hoogte van de voortgang van de compositie. De bladmuziek werd gedistribueerd als PDF files op CD ROM, samen met een MIDI naar audio mix. Deze geluidsfiles hielpen de uitvoerenden een eerste indruk te krijgen en versnelden het repetitieproces.



Het evenement

Podium en tribune krijgen gestalte (30/05/08, foto: Nico Komen) De repetities startten in 2008, in combinatie met een publiciteitscampagne. In sectierepetities werden partijen ingestudeerd. Er kwamen een projectlogo ontwerp, een Website en Hyves discussiegroep. De toneelvereniging repeteerde losse scenes die als overgang dienden tussen de muzieknummers.

Regionale kranten (Noord-Hollands Dagblad, Schagen en Alkmaar edities) en muziektijdschriften (het KNFM blad Muziek & Show) berichtten over het evenement. Flyers en een speciale nieuwskrant op tabloid formaat werden huis-aan-huis verspreid. Festival posters sierden winkeletalages en grote spandoeken werden langs de in- en uitgaande wegen opgehangen.

Marinierskapel arriveert bij Bejo Zaden (8/06/08) In mei 2008 werd de 'Bejo Concertzaal' opgebouwd, volgens gedetailleerde bouwtekeningen en een strake planning; een grote productie- en opslaghal kreeg een 16 x 12 m podium en 500 stoelen. Lichtapparatuur en een 4 x 6 m groot projectiescherm, ter beschikking gesteld door Sharp Nederland, werden geïnstalleerd. Henk Tjoonk van Tjoonk Geluidsprodukties arriveerde met twee assistenten en een vrachtwagen vol apparatuur, waaronder twee mengpanelen (tot 90 kanalen) en 19-inch racks met geluidapparatuur. EHBO en brandweermaatregelen werden geïmplementeerd, en catering faciliteiten opgebouwd.

Locale en nationale radio verspreidden aankondigingen en interviews: dirigent Ton van de Kieft was te horen op Schagen FM en Radio Langedijk,. Ik werd door Franck du Mosch ondervraagd op Radio 2 in NCRV Cappuccino. Radio Noord-Holland stuurde reporter Bart Breukel van het programma RTV-NH Op Locatie.

Henk Tjoonk geluidsapparatuur (4/06/08) Drie voorstellingen vonden plaats op 5, 6 en 7 juni 2008. Harenkarstival maakte veel indruk en werd goed ontvangen. Deelnemers waren zeer tevreden over de uitvoering; er werd goed gespeeld, de apparatuur werkte foutloos en er gebeurden geen ongelukken. Videoregistratie diende als basis voor een live DVD, helaas met slechte geluidkwaliteit. Het slotconcert op zondagmiddag 8 juni 2008 werd gegeven door de Marinierskapel der Koninklijke Marine, onder leiding van Dik Roelofsen en Sander van de Loo. Het Harenkarstival project won een prijs in de 11de ronde van "Kern met Pit", een nationale wedstrijd op het gebied van sociale en culturele initiatieven in buurten en dorpen.



Deelnemers

De sketch met de plank door Spot'70 (6/06/08, foto: Nico Komen) Projectmanagement team: Frans Absil, Ger Beemsterboer, Hanny Blankendaal, Andries Dekker, Jan Dekker, Ton van de Kieft, Piet Meijer, Natascha Paarlberg. Muzikaal directeur en dirigent: Ton van de Kieft. Componist: Frans Absil. Orkest: harmonieorkest Harmonie DSV, Warmenhuizen, uitgebreid met musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Metropole Orkest, en met een jazz ritmesectie. Slotconcert door de Marinierskapel der Koninklijke Marine, dirigenten Dik Roelofsen (klassieke deel) en Sander van de Loo (showgedeelte). Koor: Kamerkoor Sine Nomine, Alkmaar (dirigent: Paul Valk) en kinderkoor van de lagere scholen (koorleider en instudering: Chris Mul). Popgroep: Splinter (lead vocals: Siem Broersen). Solisten: Werner van de Loo (trompet), Jan Kühne (sopraan- en tenorsaxofoon), Gerrit van Baarlen (baritonsaxofoon), Herman and Niels Quant (draaiorgel Adriana), Gertie (accordeon), Dick Barten (kerkorgels). Toneelvereniging: Spot'70, Warmenhuizen (op het toneel, regie: Aad Spee) en Ons Genoegen, Waarland (in de film). Dans: street dance 4AnyBody, Warmenhuizen (choreografie: Nancy Benschop). Filmregisseur: Job van de Kieft. PA en geluidsapparatuur: Henk Tjoonk Geluidprodukties. Video opname en DVD productie: Paul Tetteroo. Toneelontwerp en leider theaterbouwteam: Piet Meijer. Belichting: Menno Hartenberg. Leider facilitaire dienst Bejo Zaden: Guus Leegwater. Publiciteit: Hanny Blankendaal, Erica Broers, Trudie de Groot. Logo en grafisch ontwerp: Job van de Kieft. Fotograaf: Nico Komen. Web design: Dennis Koper (Joomberg). Productie coördinatie: Dixie Hartenberg. Projectondersteuning, financiën en administratie: Natascha Paarlberg, Pierre Fenijn. Catering: Ulteam. Coördinatie ondersteuning en logistiek: Andries Dekker, Ingrid Kramer. Hoofdsponsor: Ger Beemsterboer (Directeur Bejo Zaden, Warmenhuizen).

Slotapplaus (7/06/08, foto: Nico Komen)



Programma en muziekpartituren

Harenkarstival 2008 programma details en muziekpartituren staan hieronder.

1. De Strijd tegen het Water

Titel: Ouverture: De Strijd tegen het Water
Duur (min): 8 Tijd (uur:min): 0:00
Toelichting: Symfonisch gedicht. Schildering van de natuur in de lage landen, de strijd van de mens tegen het zeewater, de inpoldering, de welvaart in de polders en de dreiging van de klimaatverandering. Instrumentatie: orkest, koor en geluidseffecten.
Media: MP3 Audio | PDF Score (3.1 Mb)

2. Toneelscene 1

Duur (min): 3 Tijd (uur:min): 0:08

3. Werken op het Land

Titel: Lied: Werken op het Land
Duur (min): 4 Tijd (uur:min): 0:11
Toelichting: Lied over de moeizame strijd van de boeren in de oude tijd om te kunnen leven van de landarbeid, het gevecht tegen rijke landheren en de ontwikkelingen in de landbouw tot in de moderne tijd. Muzikaal is er een geleidelijke overgang van een middeleeuws naar een hedendaagse idioom.
Media: PDF Score (1.6 Mb) | Liedteksten

4. Toneelscene 2

Duur (min): 3 Tijd (uur:min): 0:15

5. Oorlog in de Polder

Titel: Instrumentaal: Oorlog in de Polder
Duur (min): 7 Tijd (uur:min): 0:18
Toelichting: Symfonisch gedicht over de oorlogen van de laatste eeuwen. Oorlogsdreiging en het gevecht tegen de indringers. Nationaliteiten worden verklankt met volks- en soldatenliederen. Na de victorie klinkt een hymne aan de vrijheid.
Media: MP3 Audio | PDF Score (2.1 Mb)

6. Toneelscene 3

Duur (min): 3 Tijd (uur:min): 0:25

7. Ter Kerke Gaan

Titel: Koraal: Ter Kerke Gaan
Duur (min): 4 Tijd (uur:min): 0:28
Toelichting: Religie in de gemeente. Een koraalthema met variaties voor kerkorgel en gemengd koor. Vijf orgels uit Harenkarspel worden voorgesteld (vooraf opgenomen en met cross-fades aan elkaar gemonteerd). Het koor verzorgt op toneel een inleiding (klassieke koraalzetting) en een coda (close harmony zetting).
Media: MP3 Audio | PDF Score (392 kb) | Liedteksten

8. Toneelscene 4

Duur (min): 3 Tijd (uur:min): 0:32

9. Radio Rumba

Titel: Instrumentaal: Radio Rumba
Duur (min): 6 Tijd (uur:min): 0:35
Toelichting: De jaren 1950. Een compilatie van opgewekte Latijns-Amerikaanse muziek (cha-cha, bolero, mambo, conga) voor drie solisten (trompet, tenor- en baritonsaxofoon), orkest en uiteraard dans. Tevens een belangrijke rol voor de ritmesectie en de percussiegroep.
Media: MP3 Audio | PDF Partituur (2.1 Mb)

10. Toneelscene 5

Duur (min): 3 Tijd (uur:min): 0:41

11. Meer Haren dan Kapsel

Titel: Lied: Meer Haren dan Kapsel
Duur (min): 4 Tijd (uur:min): 0:44
Toelichting: De jaren 1960: flower power en hippies in de polder, het verkondigen van de (culturele) revolutie en de roep om meer vrijheid. Protestlied voor twee zangers met begeleiding van akoestische gitaar en achtergrondkoor.

12. Toneelscene 6

Duur (min): 3 Tijd (uur:min): 0:48

13. De dorpskermis

Titel: Lied: De dorpskermis
Duur (min): 5 Tijd (uur:min): 0:51.
Toelichting: Een uitbundig zang- en dansstuk over dit jaarlijkse dorpsfestijn. Opening door kinderkoor met kermispret. Dan in een sneller tempo een musicalsfeer voor orkest en koor. Tussendelen met gemengde lagen van kermispolka's, walsen en draaiorgel.
Media: PDF Partituur (2.1 Mb) | Liedteksten

14. Harenkarspel in Taferelen

Titel: Film: Harenkarspel in Taferelen
Duur (min): 11 Tijd (uur:min): 0:56
Toelichting: Quasi-antieke documentaire in zwart-wit (stomme film) schildert het landschap en de plaatselijke cultuur. De film wordt ondersteund door wisselende muzikale stemmingen en effecten (majestueus, ernstig, humor, dans, spanning, citaten), die hetzij de sfeer van de beelden aangeven, hetzij de actie ondersteunen.
Media: YouTube movie Film frame | PDF Partituur (3.7 Mb)

15. Werken in de Bouw

Titel: Lied: Werken in de Bouw
Duur (min): 4 Tijd (uur:min): 1:07
Toelichting: Een rustig swingende orgelblues met een shuffle groove, bedoeld als lofzang op de bouwnijverheid in de gemeente. Het stuk heeft een big band karakter met solo-zang, riffs voor het achtergrondkoor en een 'ad lib' solo voor tenorsaxofoon.
Media: PDF Partituur (804 kb) | Liedteksten

16. Identiteit

Titel: Finale: Identiteit
Duur (min): 8 Tijd (uur:min): 1:11
Toelichting: Solozangers en koor becommentariën, onder orkestbegeleiding, de karakteristieke identiteit van de plaatselijke gemeenschap. Deze finale begint als een mini-opera en gaat daarna over in een meezinger (moderate 16th rock stijl).
Media: YouTube movie Film frame | PDF Partituur (2.6 Mb) | Liedteksten

Totale duur (uur:min): 1:19