Homepage > Documents > Metropole Orkest Weblog 2012

Metropole Orkest blog: news, rehearsal and concert reviews (2012)

Metropole Orkest Blog 2012

Deze pagina bevat de Metropole Orkest (MO) weblog met concertrecensies en reportages over evenementen van dit omroeporkest.

Dinsdag 18 december 2012: het Metropole Orkest in Nieuwspoort

Vandaag, rond het middaguur, verzamelt het Metropole Orkest zich in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag voor een korte manifestatie, georganiseerd door de SP. Aanleiding is de vanmiddag geplande stemming in de Tweede Kamer over twee moties die betrekking hebben op het MO (opfrisser voor wie de afgelopen maanden in de International Space Station verbleef: het MO verdwijnt in de voorgenomen bezuinigingen op de Publieke Omroep!). Deze moties zijn ingediend door Jasper van Dijk (SP) en Verhoeven en Bergkamp (D'66). Ze vragen respectievelijk om een nadere beschouwing van het MO reddingsplan, en om een korte termijn advies door de Raad voor Cultuur. Tevens wordt de politici een petitie aangeboden, binnen vijf dagen meer dan 35000 keer ondertekend. Wederom verwoede pogingen om deze bultrug in diepere wateren te krijgen, in de tijdrace tegen de Maya kalender.

Het Metropole Orkest speelt onder leiding van Jules Buckley een aantal stukken, waaronder fragmenten uit de filmmuziek voor 'Soldaat van Oranje', het thema van 'Shaft' (met een weergaloze Peter Tiehuis voor de funky wah-wah gitaarriffs), een prachtige ballad voor strijkers en tot slot een stuk wereldmuziek, dat eindigde met een fraai staaltje Balkan-fanfare.

Politici, verzamelde pers en publiek worden toegesproken door een bevlogen dirigent Jules Buckley, hoornist Pieter Hunfeld en Jasper van Dijk. Aan het eind blijkt stemming over de moties twee dagen uitgesteld. Onbegrijpelijk en meeslepend tegelijk, hoe dit orkest blijft musiceren in een vrijwel uitzichtloze situatie, met dreigende opheffing op 1 augustus 2013. Filet Kafka-esque à la hollandaise, een onverteerbaar hoofdgerecht.

PS: Bij thuiskomst melden het journaal en de andere media, dat het kabinet toch nog ergens 'een potje met geld' gevonden heeft, waardoor het MO tot 2017 additionele subsidie zal ontvangen uit de media- en cultuurbegroting. Hoera!

Vrijdag 26 oktober 2012: Het Tweetropole Orkest!

Vandaag is er alweer een Metropole Orkest publieksactie, die aandacht vraagt voor de dreigende ondergang van dit omroeporkest. Tenzij er alsnog op zeer korte termijn een oplossing komt is opheffing onafwendbaar op 1 augustus 2013, minder dan 300 dagen na nu.

Liefhebbers van het orkest kunnen Twitterberichten naar het MO sturen. Een componist/arrangeur gaat dan aan de slag met de bruikbare symbolen uit de Tweet en maakt er een orkestbewerking van. De bladmuziek gaat van de printer naar de lessenaars en het eindresultaat wordt gespeeld en opgenomen.

Deze actie illustreert het enorme vakmanschap en de razendsnelle productcyclus van deze professionele muziekorganisatie, al blijft het een wanhoopsdaad. Hier gaat het niet om kunst maar om overleven. Hoornist Pieter Hunfeld vat het bondig samen in een interview met het NOS Journaal. Terwijl subsidiewegen afgesloten zijn, wordt het orkest gedwongen om vanaf 2013 commercieel te overleven, een Mission Impossible voor elke grote muziekformatie.

Een schatting leert dat het orkest iets meer dan 5 miljoen Euro jaarlijks nodig heeft voor salarissen, productiekosten en techniek. Iets voor een Europees Nootfonds? De formatiebesprekingen naderen hun einde. Misschien leiden die tot het bericht:
"VVD-PvDA kABinEt SpAArt #MEtropolE OrkESt!"
Dat zou een opluchting zijn, in minder dan de helft van een Tweet. En er zit een A Minor melodische riff in met zo'n lekker vette blue note, dacht ik zo.

Zaterdag 19 mei 2012: Het MO repeteert filmmuziek van Michel Legrand

Vandaag repeteert het Metropole Orkest filmmuziek van Michel Legrand in MCO Studio 5, Hilversum. De openbare repetitie start met een welkomstwoord door dirigent Vince Mendoza; hij wil terugkeren naar een minder zoetsappige uitvoering van de arrangementen van de filmmuziek van Michel Legrand. In de woorden van Vince: "Return from the elevator muzak in our great country to the original purpose of this music. Think of the Mahler Adagietto, with all the dynamics removed as an example, that would be muzak. Let's bring back the dynamics. Nobody will want to hear the final movement from Mahlers 5th Symphony in an elevator; people then want to get out."

In de langzame jazz waltz Dingo voor Miles Davis, vraagt Vince om een bewust spelen van drie beats per maat, vs. single beat in de bridge. Ook de articulatie krijgt veel aandacht. Het medium tempo Go Between heeft een 8th note rock groove met subtiele triangel beats en piano lead intro. Dat gaat over in een harmonisch tutti. Tijdens de forte climax ondersteunen marimba en vibrafoon de groove. Once Upon a Summertime opent met solo hoorn boven strings background, waarna hobo en fluit het thema spelen, nu met ondersteuning door trombones met bucket mute. Bij de herhaling krijgt het stuk inderdaad meer dynamisch contrast.

Vervolgens klinkt I Will Wait For You. Een passage voor trompetten, hout en piano met unisono sax lead wordt eerst apart doorgenomen. Hoorn en althobo zijn wederom prominent in het intro, boven tremolo strings. De modulaties zijn evidente momenten voor een wijziging in de instrumentatie en lead (o.a. altviool). Het stuk eindigt in een tutti climax. Ook in het humoreske en bizarre Tristesse poursuite et denouement wordt een aantal walspassages apart doorgenomen, waarin sterk contrasterende instrumentatie het absurde karakter onderstreept. Het middendeel is een snelle 4/4 met marselementen. Het intro voor hout is eveneens in 4/4. Vince Mendoza wil het lichter: "Don't sound as if your tongue is thick. Play with more lightness." De contrabasklarinet mag op zoek naar het ideale oktaaf. Vince: "Try the octave below. However, I need some semblance of pitch." En dan zitten we midden in een bombastische tango. Vince over componist Elmer Bernstein: "He is well-known for his dramatic film music. But he wrote also a lot for comedy movies, and said that this music should not be played funny. We should approach it very seriously, and get into the character. Then it will sound funny."

Uit een plaat uit 1964 klinkt het lichtvoetige Rock & Roll nummer Noix de Coco voor strings, ritme, percussie en blazers (2 fl, 3 flg, 3 tbn). Let op de groove in de slaggitaar en triangel (open vs. mute). Vince wil de maracas omruilen: "They sound like I bought them in a gift shop in Puerto Rico." En plastic mallets voor de marimba, als contrast voor de "velvet strings." Marc Scholten speelt solo altsax in You Must Believe in Spring, met het strijkorkest (geen ritme). Subliem en uiterst gevoelig, met veel contrapunt in de strijkers (een Vince trademark).

Het lyrische karakter van When the World Was Young wordt onderstreept door de instrumentatie; lead passages voor hoorn, hobo, harp en viool, veelal met een zachte harmonische achtergrond. Vince wil minder vertragingen: "Let's not get carried away with the many ritardandi." Pieces of Dreams opent met lead alt sax. Verderop zitten zacht koper (hoorn, 4 unisono flg) en een ad lib saxsolo. Het hoofdthema uit The Thomas Crown Affair krijgt een typische 1970 rock groove in 8ste noten, met harmonische tutti zettingen, met behoud van de originele arpeggio's voor de piano. Les jumeaux opent met trompet lead boven brass background (3 flg, 4 tbn) en gaat over in een jazz ballad met ad lib solo. In het volgende stuk vraagt Vince om "light and French"; een lichtvoetig houtblazers intro gaat over in een ouderwetse pompeuze tango.

De repetitie besluit met een aantal bekendere werken. Let op het 12/8 shuffle patroon (drums en shaker) in The Windmills of Your Mind, dat een feature is voor de tenorsaxofoon. Zo treedt in de ballad The Summer Knows de solo trombone op de voorgrond. Het sluitstuk vormt de integrale uitvoering van I Will Wait For You. Voor dit concert zijn meerdere nieuwe arrangementen geschreven. Gert Jan van den Dolder is de producent. Et maintenant, allez hop! Bougez votre ...

Woensdag 4 januari 2012: Het MO repeteert de filmmuziek "The extraordinary adventures of Mr. West in the land of the Bolsheviks"

Vandaag repeteert het Metropole Orkest filmmuziek in MCO Studio 1, Hilversum. Dirigent is Ernst van Tiel. Het is muziek bij een zwijgende film uit de voormalige Sovjet-Unie 'The extraordinary adventures of Mr. West in the Land of the Bolsheviks' (Lev Kuleshov, 1924), een productie van het Rotterdams Film Festival 2011. Loek Dikker maakte de breakdown van de film in een aantal chapters. Vervolgens coöordineerde Bob Zimmerman de activiteiten van de dertien componisten, betrokken bij dit project. In iteratief proces werd thematisch materiaal toebedeeld, werden de hoofdstukken gecomponeerd en werden de orkestraties op elkaar afgestemd.

Dat is gelukt, want het geheel klinkt als een min of meer homogeen idioom. De muziek is illustratief en ondersteunt de actie in de film, het zogenaamde Mickey Mousen. Drama, actie, burlesque, suspense en humor (ik hoorde ergens een verstopt 'Singing in the Rain', naast het voor de hand liggende Stars and Stripes). Het zit er allemaal in. Synchronisatie vindt plaats door ook tijdens de repetitie de film te projecteren. Dirigent Ernst van Tiel maakt veel werk van de articulatiedetails.

Na afloop is er een nieuwjaarsborrel voor orkestleden en vrienden, aangeboden door de Stichting Vrienden van het Metropole Orkest.

Voor de volledigheid zijn hier de productiegegevens, zoals ik ze van Bob Zimmerman ontving. Componisten: Habbo Beem, Ad van Dongen, Daniël Hamburger, Jos Jansen, Fay Lovski, Stan Koch, Renger Koning, Vincent de Koning, Than van Nispen, Mark Pütz, Paul van Vulpen, Toon Vieijra en Ben Wallet. Redactie: Henk Alkema, Dick Bakker (adviezen), Loek Dikker (muziekproductie) en Bob Zimmerman (eindredactie).